Browse By

Find dit Bund-Niveau på Bilen og Sæt Grænser

Der er mange ting her i livet der ville være lettere, hvis man havde en masse penge. Det kan godt ske at penge ikke kan købe lykke, men de kan helt sikkert spare én, for en masse hovedpiner. Et af de områder hvor det specielt er tydeligt, er når det kommer til køb af en ny bil. Hvis man eksempelvis har god plads i budgettet til en bil fra Mercedes B Klasse, så er man nærmest garanteret en god køreoplevelse, og en bil man vil være glad for i hele dens levetid. Men hvis budgettet ikke helt rækker til en Mercedes, så bliver det strakt noget sværere at finde en bil, man kan holde ud at køre mange år i.

Noget jeg har fundet rigtigt brugbart i den sammenhæng er, at finde mit bund-niveau når det kommer til biler. Det har jeg gjort ved ganske enkelt at spørge venner og bekendte, hvad den værste bil de nogensinde har haft var. Jeg åbner også ørerne, så snart de brokker sig over et eller andet ved den bil de har nu. Jeg noterer alle de problemer ned som de nævner, og så gør jeg noget, som de fleste ryster på hovedet af. Jeg gør alt hvad jeg kan, for at få en køretur i de biler, som andre brokker sig over. Altså hvor jeg sidder bag rattet!

Det virker måske helt hen i vejret, at ville køre rundt i en bil, som selv ejerne synes er helt forfærdelig at køre i. Men jeg finder det utroligt lærerigt, og derved hjælpsomt i forbindelse med min egen jagt på en ny bil. Jeg kan under sådan en køretur nemlig fokusere på de ting, som de fortæller mig generer dem. Nogle gang er det små ting, som man ikke umiddelbart lægger mærke til på de første par køreturer. Men når først man har opdaget det, så kan man slet ikke ignorere det igen, og det vil ødelægge ens køreoplevelse gang på gang.

Det har gjort mig ultra følsom overfor selv de mindste detaljer, som har det med at blive irriterende på sigt. Tænk over det: hvis du én gang har haft en bil, der laver en irriterende pive-lyd hver gang du kommer over 50 km/timen, så er det noget du lytter efter når du prøvekører den næste potentielle bil. Jeg har udviklet alle mine sanser til at lægge mærke til stort set alt hvad der kan være galt med en bil, og har altså en rigtig god idé om, hvilke skavanker en bil har efter bare en enkelt prøvekørsel.

Man kan ikke forvente at finde en helt fejlfri bil i mit prisleje, men det er heller ikke nødvendigt. På baggrund af min erfaring med dårlige biler, har jeg nemlig en idé om hvad der er mest vigtigt for mig, og hvilke ting jeg godt kan leve med. Tilsammen opsætter det mine grænser for, hvad jeg vil acceptere i en bil.