Browse By

Sådan forbedrer du din online markedsføring

Kampen om kunderne på internettet bliver stadig mere intens og kompleks, og det handler om at følge med eller endda være på forkant med udviklingen – bl.a. hos Google – for at blive synlig på markedet for ens kunder. Når så endelig du er blevet set, og når kunderne har købt produkter i din webshop, kræver det et konstant fokus på din digitale tilstedeværelse for at fastholde disse kunder. Med andre ord kræver det et ambitiøst sats på online markedsføring. Måske er du allerede godt i gang, måske har du lige lanceret din webshop – under alle omstændigheder har vi samlet nogle retningslinjer, best practices, gode erfaringer og tips og tricks i denne liste.

 

Indhold, indhold, indhold

Du kender måske udtrykket fra ejendomsmæglernes verden ”beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed”. I onlineverdenen er det ”indhold, indhold, indhold”. Du kan for eksempel skrive blogindlæg om virksomheden, enten inde på jeres hjemmeside eller på andre bloghjemmesider, som linker til din hjemmeside. Indholdet skal være unikt og relevant – det skal slå på dine USP’er (unique selling points), og det skal være brugercentreret. Indholdet skal ideelt set spredes til sociale medier såsom Facebook, hvor dine budskaber får et mere socialt fundament og derfor fornyet liv.

 

AdWords og SEO

Det er altafgørende, at din webshop er gode venner med Google, og at du annoncerer på Google, fordi den som søgemaskine og platform åbner op til et gigantisk kommercielt marked. Du kan bruge AdWords til at lave annoncer på Google, og du kan satse på at rangere højt i de organiske (ikke-betalte) søgeresultater med søgemaskineoptimering også kaldet SEO. Det er en vigtig markedsføringsstrategi, fordi klikraten – sandsynligheden for, at nogen klikker på dit link i en Google-søgning – stiger med, hvor højt du ligger i Googles søgeresultater. Jo lavere du befinder dig, jo mindre sandsynlighed er der for at blive set, endsige klikket på.

 

ERP-system

Har du et solidt stykke virksomhedssoftware, der afdækker alle afdelinger og afkroge af din virksomhed eller produktion? ERP, som står for enterprise ressource planning, skaber overblik i hele organisationen og dens områder såsom HR, produktion, distribution, økonomi, salg, markedsføring og kundeservice. Det er et system, der virker på tværs af afdelinger, så det letter den intern kommunikation. Det er perfekt til at holde styr på markedsføringsaktiviteter – i systemet kan du hurtigt slå op, hvilke markedsføringsinitiativer der er afsluttede, igangsatte eller forestående, og du kan også bruge det som et paraplysystem til dit CRM-system (customer relationship management).

 

Mobiloptimering

Vi er alle sammen ved at blive vant til, at der kommer ny teknologi på markedet, næsten lige så tit som vi skifter underbukser. Men hvis der er en af de nyere teknologier, der virkelig har taget verden med storm, så er det mobilen eller smartphonen. Det sætter helt nye rammevilkår for dig som webshopejer. Det betyder nemlig, at du skal være ”responsiv” – at din webshop skal være kompatibel med at blive vist på en skærm på en smartphone. Derfor er det alfa og omega, at du lægger en strategi for din mobile digitale tilstedeværelse – hvordan vil du nå ud til kunderne på deres mobiltelefoner? Konverteringsgraden på mobil er i stigning, og kunder bruger i stigende grad mobilen til at researche produkter, som i nogle tilfælde medfører salg i de fysiske butikker eller besøg (og senere salg) i webshops fra computeren.