Browse By

Det bedste og værste hotel morgenmad

Med den overdådige roomservice og de endeløse tag-selv borde, kan det være svært at spise morgenmad på et hotel. Så vi bad Christopher Mohr, R.D., Ph.D., om hjælp til at vælge de bedste og værste måltider til at få en god start på din morgenen, når du er på farten.

Værst: Æggeburrito

“Burritoen har kulhydrater nok til at brødføde en hær,” siger Mohr. Den tortilla, der bruges til at pakke det hele ind i, er meget mere enorm, end man skulle tro. Nogle af dem er op til 30-35 cm i diameter og bidrager med 300 kalorier og 50 gram kulhydrater. For ikke at tale om, at visse tortillaer indeholder suspekte ingredienser som hærdede olier og farvestoffer.

Bedst: Hele æg

Vælg i stedet hele æg tilberedt som du bedst kan lide dem—røræg, hårdkogte eller pocheret, siger Mohr. “Ifølge forskningen vil protein om morgenen gøre dig mæt, så du spiser mindre til frokost og endda om aftenen,” siger han. En undersøgelse i International Journal of Obesity fandt, at folk på slankekur, der spiste æg til morgenmad tabte sig 65 procent mere efter 8 uger sammenlignet med dem der spiste et morgenmåltid med bagels, der havde et lignende antal kalorier.

Værst: Pandekager og vafler

Hvis det bare er en af dem, er det ikke så galt—men hvornår har du nogensinde spist bare en? Plus, vi har en tendens til at overdænge dem med sirup, eller ”flydende sukker,” som Mohr kalder det. Blot 4 spsk. tilføjer 8 tsk. sukker—næsten hele den mængde American Heart Association anbefaler for mænd. Desuden har tag-selv borde på hoteller ikke rigtigt ahornsyrup, som i det mindste indeholder antioxidanter. I stedet er det stads, du klemmer ud, sandsynligvis lavet af højfruktose majssirup, hvoraf sidstnævnte har været forbundet med stadigt flere tilfælde af type 2 diabetes.

Bedst: Almindelig pakke havregrød

Hvis det er kulhydrater, du er ude efter, er havregryn bedst. En undersøgelse fra 2014 i Nutrition Journal fandt, at varm havregrød mætter bedre end kolde morgenmadsprodukter for den samme mængde kalorier. Få den til at mætte endnu bedre ved at lave den med mælk for protein, eller tag noget proteinpulver med og rør en måleskefuld i, foreslår Mohr. Kom et par drys kanel ovenpå, da det kan bidrage til at holde blodsukkeret i ave.

Værst: Sødt morgenbagværk

De ser måske uskyldige nok ud, men tykke skiver banan-, citron-, og græskarbrød kan være spækket med op til 500 kalorier, især hvis de kommer fra et fastfood bageri inden i hotellet. Det ville være bedre at spise chokoladekage til morgenmad.

Bedst: Ristet fuldkorns- eller rugbrød

Hvis du er på udkig efter noget at smøre på dit ristede brød, så vælg lidt smør. Det ristede brød vil give dig en sund portion kulhydrater, og smørret har noget mættende fedt. Desværre indeholder pakker af jordnøddesmør på hoteller som regel hærdede olier (trans fedtsyre), som har vist sig at skade hjertet.

Værst: Boller med sovs (biscuits & gravy)

En stor bunke kulhydrater druknet i medistersovs er ikke helt uproblematisk. Med 60 procent af dagens anbefalede natrium og halvdelen dagens fedt kan du se frem til oppustethed og halsbrand, siger Mohr.

Bedst: Bolle med æg og ost

Hvis du vil have en større morgenmad, kan du vælge en æggemad på en bolle. Bollen sparer dig en hel del kalorier og salt sammenlignet med en bagel, og du får ekstra protein fra ægget.

Værst: Jordbæryoghurt med müsli

Müsli kan være overraskende sukker- og kaloriefyldte. Mens en portion er sølle 4 spiseskefulde, vil du sandsynligvis hælde mere op, siger Mohr. Yoghurts med “frugt” lyder sundt, men mange af dem får deres sødme fra sukker og deres farve fra tilsatte farvestoffer.

Bedst: Yoghurt naturel med bær

Du undgår det tilsatte sukker, men får stadig det gode protein fra yoghurten og fiberen fra de hele frugter. (Snup en græsk yoghurt for at få mere protein.) Hvis du vil have det lidt sødere, kan du selv tilsætte det med en lille smule honning. En teskefuld skulle være nok.