Browse By

Derfor skal mænd spise flere æggehvider

Død over æggehvideomeletter! De smager forfærdeligt, og ved at fravælge æggeblommerne fratager du dig selv essentielle næringsstoffer.

Og du skal ikke bekymre dig om kolesterol.

“Nedskæring af kolesterol i kosten er næsten irrelevant i forbindelse med at fremme hjertesundhed og et godt kolesterolindhold i blodet,” siger Donald K. Layman, Ph.D., professor emeritus i fødevarevidenskab og human ernæring ved University of Illinois.

I årtier kom meget af det, eksperterne vidste om forebyggelse af hjertesygdom, fra Framingham undersøgelsen i 1940’erne, der forbandt forhøjet kolesterolniveau med en højere risiko for hjertesygdomme og hjerteanfald.

Så i et forsøg på at skære kolesterolindholdet i blodet foreslog lægestanden at skære kolesterol i form af ting som hele æg.

Men der er det ved det, at “under halvdelen af ​​mennesker i undersøgelsen, der havde hjertesygdom, havde høje kolesteroltal,” siger Layman. Et “højt kolesteroltal var ikke engang så nøjagtigt som plat og krone til at forudsige hjertesygdomme.”

Kolesterol i kosten gør næppe nogen forskel for kolesterol i blodet – undtagen i mennesker, der har problemer med at metabolisere diætetisk kolesterol, siger Patricia Vassallo, M.D., kardiolog ved Northwestern Memorial Hospital.

For at forbedre kolesterolindholdet i blodet naturligt, bør du, ifølge Mayo klinikken, holde op med at spise transfedtsyrer, spise flere omega-3 fedtsyrer og gnaske mere fiber i dig.

Desværre for folk, der er vilde med æg, var det først i 2015, at amerikanske kostråd trak deres langvarige anbefaling om at skære kolesterolindtaget tilbage.

Hvis du er sund og rask, behøver du ikke at spise kolesterol. Det skyldes, at leveren er klar til at opveje eventuel mangel på kolesterol i kosten. Men der er ingen reel grund til at lade være – især ikke, når det gælder æggeblommer.

Trods alt er æg den bedste biotilgængelige proteinkilde, hvilket vil sige, at kroppen kan optage og bruge proteinet bedre, end det kan optage og bruge protein fra andre fødevarer, siger Patton.

Et helt æg vil give dig omkring 6-7 gram protein, afhængigt af størrelsen (æggeblommer indeholder nemlig også protein.)

I mellemtiden viser forskning fra University of Surrey i Storbritannien, at æg er noget nær den mest næringsrige fødevare i forhold til kalorierne af nogen anden fødevare overhovedet. Især er æggeblommer rige på fosfor, zink og B-vitaminer, samt kolin og antioxidanter.

Tilsammen betyder alle disse næringsstoffer bedre energi, mindre inflammation, lettere vægttab, flere muskler og en smartere hjerne.

Faktisk fandt en undersøgelse fra 2015 i American Heart Journal, at folk, der allerede havde koronararteriesygdom, sagtens kunne spise op til tre æg om dagen.