Browse By

10 tips til at spise sundt på farten

Uanset om du skal på forretningsrejse eller på ferie med kæresten, kan det godt gå hårdt ud over slankekuren. Med fastfood pauser, enorme restaurant måltider og hele den der “det-er-lige-meget-hvad-jeg-spiser” holdning, er resultatet også feriedeller, der bliver længere end du vil have dem. Følg disse kostvejledninger, så kan du more dig godt på farten uden de langvarige konsekvenser.

1. Planlæg.

Pak smart. Det vil sige, at du skal købe hjem af rejsevenlige fødevarer, der er næringsrige, ikke let fordærvelige og har kalorier nok til at holde dig gående, siger Rikki Keen, R.D., instruktør for idrætsernæring på Florida Hospital og konsulent for NFL spillere. Fyld taskerne med snacks som tørret kød, mørk chokolade, nødder og individuelle pakker af jordnøddesmør. Keen får sine fodboldspillere til at gå rundt med Caveman Bars på sig, fordi de hovedsaligt er lavet af sunde ingredienser som nødder, frø og tørret frugt.

2. Vid, hvor du skal hen.

Når du er i en ny by eller ude og rejse, skal du undgå at standse ved den første den bedste fastfood grillsnask, du ser det øjeblik, du bliver sulten. Keen anbefaler at bruge en app som AroundME, mens du er undervejs. Den vil give dig mulighed for at finde sundere restaurantkæder som Chipotle eller Sweet Tomatoes. (Her er 4 kæder, der laver fastfood.)

3. Spis hver 2-3 timer.

Det behøver ikke være ret meget—bare en håndfuld nødder eller tørret frugt. Så undgår du så-sulten-jeg-åd-en-hotdog-fra-tankstationen situationer, siger Keen.

4. Tag det grønne med.

Lad os se det i øjnene, du er sikkert mere opsat på at besøge den berømte grillbar end at få din daglige dosis af syv portioner frugt og grøntsager, siger Mike Roussell, Ph.D., ernæringsrådgiver fra Men’s Health. Hvis dette er tilfældet foreslår Roussell, at man medbringer grøntsagspulver som Amazing Grass’ Amazing Meal til turen. Du kan købe de frysetørrede frugter og grøntsager i små pakker eller i store mængder og blande dem i smoothies eller i havregrøden til morgenmaden.

5. Tag et vigtigt kosttilskud.

Roussell anbefaler at tage melatonin, hvis du rejser mellem tidszoner, så dit indre ur vil tilpasse sig hurtigere og du vil vænne dig bedre til det nye sted. Med hensyn til vægttab er det afgørende at sove godt – En undersøgelse fra 2013 i tidsskriftet Obesity fandt, at en enkelt dårlig nats søvn øger sulthormoner, der for folk til at købe kaloriefyldte fødevarer.

6. Gør kaffen stærkere.

Få en god start på dagen med mættende protein i god kvalitet. Kom valle proteinpulver med vaniljesmag og smid det i tasken siger Keen. Når du stopper for at købe kaffe, kan du komme mælk i, røre rundt, og så blande med ½ til 1 mål proteinpulver.

7. Styr alkoholforbruget.

Uanset om du spiser forretningsmiddag med klienter eller til reception på en konference, bør du holde dig til to genstande. Problemet med at drikke mere er, at du ikke tænker klart, når du er påvirket, så du bliver mere tilbøjelig til at proppe dig med appetitvækkere. En undersøgelse i det amerikanske Journal of Clinical Nutrition fandt, at mænd indtager 433 kalorier ekstra fra alkohol og mad, når de drikker. Koncentrer dig om at netværke i stedet for at tylle din fjerde IPA.

8. Læs menuen på flyet.

Du behøver ikke at leve udelukkende af ostestænger og Jack & Coke på lange flyveture. Der er nu mange flyselskaber, der tilbyder protein madkasser med hummus, oliven og fuldkornskiks, der leverer afbalancerede portioner af protein, fedt og komplekse kulhydrater, siger Keen.

9. Få overblik over tag-selv bordet.

På krydstogter og i hoteller tilbyder tag-selv borde uendelige mængder af fødevarer, der er stegt, dækket i sovs eller fyldt med kulhydrater. Gå i stedet direkte efter proteinfyldte madvarer. Ved morgenbordet er æg det bedste valg. Til aftensmaden kan du tage et stykke svinemørbrad og spise det med grøntsager eller en salat. Når du spiser proteinrige måltid er, kan det holde dig mættere i dagens løb, så du er mindre tilbøjelig til at bestille pizza fra room service sent om aftenen, melder en undersøgelse fra University of Missouri i 2011.

10. Have en regel om ’en om dagen’.

Du må godt snyde lidt mens du rejser, men du behøver ikke at fylde dig med kalorier til hvert eneste måltid. Vælg en kaloriefyldt ting om dagen, for eksempel is fra den lokale iskiosk til dessert. Spis den, nyd den, og lad det så være slut, siger Keen.